آموزش ورود به cPanel

برای اینکه بتوانید فضای هاست خود را مدیریت کرده و از امکانات آن بهره ببرید، ابتدا باید به کنترل پنل هاست خود دسترسی داشته باشید. در این آموزش کوتاه نحوه ی ورود به کنترل پنل cPanel را با هم مرور میکنیم.

اگر به تازگی هاست cPanel تهیه کرده اید و نمیدانید که چطور میتوانید به کنترل پنل هاست خود دسترسی پیدا کنید، این آموزش دقیقا برای شما در نظر گرفته شده. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دسترسی به کنترل پنل cPanel با دو شیوه امن و غیر امن و با چند شیوه ی مختلف امکان پذیر است.

روش اول : استفاده از IP جهت ورود به cPanel

این روش معمولا وقتی بیشترین کاربرد را دارد که DNS های هاست جدید شما، هنوز به طور کامل روی دامنه ی شما ست نشده باشند.

در این حالت باید از IP جهت ورود استفاده کنید. اطلاعات ورود به هاست شما، بعد از خرید، معمولا از طریق یک ایمیل در اختیار شما قرار میگیرد،

بنابراین میتوانید IP هاست خود را در ایمیل اطلاعات هاست مشاهده نمایید. ورود با آی پی به کنترل پنل cPanel به شکل زیر صورت میپذیرد :

http://123.123.123.123:2082
https://123.123.123.123:2083

بدیهی است که در آدرس های بالا باید 123.123.123.123 را با IP هاست خود جایگزین کنید تا ورود میسر شود.

روش دوم : استفاده از Hostname برای ورود

اگر نمیدانید Hostname چیست به سادگی میتوانید از این بخش گذشته و به بخش آخر بروید.
در صورتی که Hostname هاست خود را در اختیار دارید (مثلا در اختیار شما قرار گرفته یا اینکه آن را از روی IP پیدا کرده اید) میتوانید دقیقا به روش بالا ولی با جایگزین کردن IP با Hostname به صفحه لاگین هاست خود هدایت شوید.

روش سوم : ورود با دامنه

استفاده از این روش تنها زمانی امکانپذیر است که DNS های هاست جدید شما به درستی روی دامنه ی شما ست شده باشند و دامنه توسط شما روی هاست جدید قابل رویت باشد.

در این حالت میتوانید با استفاده از آدرس های زیر وارد کنترل پنل هاست خود شوید :

http://domain.com:2082

همانطور که مشاهده میکنید در لینک های بالا جهت ورود از پورت استفاده شده. اما شما میتوانید بدون استفاده از پورت و با شیوه ی زیر نیز به صفحه ی ورود کنترل پنل خود دسترسی داشته باشید :

http://domain.com/cpanel

توجه داشته باشید که در ادرس های بالا باید domain.com را با آدرس دامنه ی خود جایگزین کنید. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که ورود روی پروتکل امن با استفاده از دامنه میسر نخواهد بود. (مگر اینکه روی سایت شما SSL فعال باشد)

بعد از اینکه با استفاده از یکی از آدرس های بالا، صفحه ی لاگین به کنترل پنل را باز کردید (مطابق شکل زیر) کافی است اطلاعاتی که توسط میزبان شما در اختیارتان قرار گرفته را در فیلد های مربوطه وارد کرده و وارد کنترل پنل هاست خود شوید.

صفحه ورود به سی پنل

صفحه ورود به سی پنل

حتما توجه داشته باشید که در صورت ورود مکرر اطلاعات اشتباه، کنترل پنل شما را بن کرده و تا 5 دقیقه به شما اجازه ی دسترسی نخواهد داد

و در صورت تکرار، زمان قطع دسترسی به پنل بالاتر رفته (تا 24 ساعت و بیشتر) و ممکن است به صورت بن دائمی در بیاید چرا که سیستم شما را به عنوان Attacker تشخیص خواهد داد. بنابراین در ورود اطلاعات دقت کافی به عمل بیاورید.