چند وقتی است این مسئله ذهنم را مشغول کرده که چرا اکثر سایت هایی که می بینم (حتی وب سایت توسعه دهندگان وب )، هیچگونه توجه و دقتی در به کار گیری المان های ابتدایی و لازم برای سئو داخلی وب سایت نمی کنند. به این فکر افتادم که مطلبی در این مورد آماده کنم، تا شاید بتوانم کمک اندکی، به شماکرده باشم تا از بتدا سایتی خوش ساخت از نظر سئو داشته باشند.

همانطور که همه می دانیم، سئو یک تکنیک فوق العاده برای جذب ترافیک بیشتر به سایت شما و افزایش رتبه ی آن در موتور های جستجو می باشد. زمانی که بحث بهینه سازی وب سایت و یا بلاگ مطرح می گردد، دو فاکتور سئوی داخلی (On Page Seo) و سئوی خارجی (Off Page Seo) نقش اصلی را ایفا میکنند، که ما در این یادداشت تنها به سئوی داخلی وب سایت می پردازیم، چون قبل از انجام سئوی خارجی، ابتدا باید سئوی داخلی را به درستی انجام دهیم تا از نظر گوگل مورد تایید قرار بگیریم.

در این بحث به فاکتورهایی که باید در این باره مورد توجه قرار گیرند می پردازم و به شما توصیه میکنم که آنها را در سایت خود رعایت کنید تا حتی اگر در آینده به فکر سئو سایت خود افتادید، یک قدم جلوتر از بقیه باشید و با خیالی راحت تر این کار را انجام دهید، مطمئن باشید که گوگل به سایت هایی که قوانینشان را رعایت کرده اند، بیشتر از بقیه سایت ها اهمیت می دهد.

ادامه می دهیم

فاکتور های مهم در سئوی داخلی سایت:

فاکتور اول:

جستجو‎ی کلمات کلیدی

یکی از مهمترین فاکتور های سئو، آنالیز کلمات کلیدی ای است که توسط کاربران در اینترنت جستجو می شود. این فاکتور مهمترین جنبه سئو به شمار می رود. شما برای انتخاب کلمات کلیدی مربوط به وب سایتتان، بهتر است که از ابزار Google Keyword Planner استفاده کنید، زیرا به وسیله ی آن شما می توانید به دنبال کلماتی باشید که بیشترین جستجو را در ماه دارند و وقت خود را با کلمات با جستجوی کم تلف نکنید. مثلا اگر کلمه ی کلیدی شما در مورد طراحی سایت می باشد، فقط این کلمه هدف شما نمی باشد، بلکه باید کلماتی که نزدیک به این کلمه می باشند را نیز پیدا کنید، تا بتوانید از طریق آنها نیز ترافیک به سایت خود بیاورید، در عکس زیر نمونه ای جستجو شده در موردکلمه کلیدی “طراحی سایت” برای شما قرار میدهم تا ببینید که گستردگی کلمات کلیدی چقدر مهم است و چقدر می تواند به شما درسئو سایتتان کمک کند.

keyword planner example
keyword planner example

همانطور که مشاهده می کنید، میزان جستجوی کلمه ی طراحی سایت و کلمات مشابه آن چقدر می باشد و رقابت بر روی آن کلمات چگونه می باشد. با دیدن این پیشنهادات، نظر شما از کار بر روی کلمه ی طراحی سایت، به سمت کلمات طراحی وب سایت، طراحی سایت حرفه ای، طراحی سایت فروشگاهی و… سوق پیدا می کند. دایره کلمات کلیدی را محدود نکنید و بزرگتر فکر کنید تا نتایج بیشتری بگیرید. در صورتی که محتوای شما پاسخگو نیست م یتوانید محتوای جدیدی تولید کنید و آنها را به جلو ببرید.

 

فاکتور دوم:

Meta Title و Meta Description

این دو مورد به ترتیب عبارتند از تیتر صفحه و توضیحی که به همراه لینک وب سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو مانند شکل زیر ظاهر می‎شود.

تیتر و توضیح در موتور جستجو

این دو مورد، محتوای وب سایت شما را به صورت خلاصه شرح می دهند. تیتر و توضیح وب سایت شما و صفحات اصلی آن باید منحصر به فرد، توصیف کننده ی وب سایت شما و مرتبط با موضوع وب سایتتان باشد.

این دو باید حاوی یک کلمه کلیدی مرتبط (همانطور که در عکس می بینید، کلمه “طراحی سایت” کلمه کلیدی می باشد) باشند. همچنین پیشنهاد می شود که تعداد کاراکترهای  Meta Title برابر ۶۵  و Meta Description برابر ۱۶۰ کاراکتر باشند. پیشنهاد میکنم سری به این وب سایت بزنید.

 

فاکتور سوم:

تگ‎های هدر

تگ‎های هدر گوناگونی وجود دارد نظیر H3 ،H2 ،H1 و غیره. این تگ‎ها کمک به شفاف کردن هدینگ‎ها و ساب هدینگ‎های گوناگون می‎کنند. یک موتور جستجو تنها قادر به شناسایی هدینگ‎ها در زمانیکه در تگ H در HTML صفحه، علامت گذاری شده باشند، می باشد. تگ‎های هدر به موتور‎های جستجو کمک می‎کنند که به آسانی سطح محتوا را درک کنند.

در زیر نمونه ی تگ های H2 و H3 را مشاهده میکنید که از همین مطلب برداشته شده است، همانطور که مشاهده میکنید، همانطور که خواندن آن برای شما راحت تر است و تشخیص می دهید که این تگ ها زیر مجموعه ی هم هستند، موتور های جستجو نیز به همین راحتی این موضوع را تشخیص می دهند.

تگ های هدر

 

فاکتور چهارم:

ساختار URL

ساختار URL در زمان بهینه‎سازی وب سایت شما، بسیار مهم است. این ساختار باید کوتاه، توصیف کننده و کمک کننده به دسته بندی صفحات شما باشد.

شما می‎توانید کلمات مرتبط با محتوای وب سایت خود را در پیوند‎های یکتای سایت خود قرار دهید. از اعداد یا مواردی نظیر زیرخط (_)  و چیز‎های مشابه در URL خود استفاده نکنید. به علاوه، شما می‎توانید از خط رابط (-) برای جداسازی دو کلمه متفاوت در URL استفاده کنید.

اگر پیوندهای یکتای وب سایت شما کاملا بهینه‎سازی شده باشند، به موتور‎های جستجو کمک می‎کنند تا به راحتی بتوانند آنها را ایندکس کنند.

میتوانید نمونه های یک ساختار URL را در سایت ما مشاهده کنید.

 

فاکتور پنجم؛

قرار دادن نوشته ی Alt برای تصاویر

تصاویر توسط موتورهای جستجو، قابل خوانده شدن نیستند، بنابراین، برای کمک به اینکه عکس ها توسط روبات های موتورهای جستجو، قابل خواندن شوند و در دیتابیس هایشان ایندکس گردند، بهتر است از نوشته ی Alt و یا نوشتن توضیح برای عکس استفاده کنید. این کار نیز یکی از مهم ترین فاکتور های سئوی داخلی می باشد. شما همچنین می توانید در توضیح عکس ها از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. این کار حتی باعث می شود در زمان جستجو عکس مورد نظر با کلمه ی کلیدی مرتبط، عکسی که در سایت شما قرار دارد، در رتبه ی اول عکس ها قرار بگیرد و از آن طریق نیز ترافیک به وب سایت شما سرازیر گردد.

فاکتور ششم:

بهینه سازی محتوا

محتوا نقشی مهمی در سئو ایفا می‎کند. شما باید محتوایی منحصر بفرد، مجذوب کننده و آموزنده برای وب سایت خود بنویسید. این محتوا باید حاوی کلمات کلیدی مرتبط با لینک های صحیح باشد. نباید محتوا را با نوشتن بیش از حد کلمات کلیدی، به اصطلاح خفه کرد.

محتوای شما باید دارای چگالی کلمه تا ۱٫۵ درصد با ترکیبی از کلمات مرتبط با کلمه کلیدی اصلی شما باشد.

 

فاکتور هفتم:

سرعت وب سایت

سرعت وب سایت در رتبه‎بندی در موتور جستجو اهمیت بسزایی دارد. اگر وب سایت شما سرعت پایینی دارد یا سرعت باز شدن صفحات آن طولانی است، کسی از سایت شما بازدید نخواهد کرد. سرعت سایت یک فاکتور اساسی در سئو است که کمک بسزایی در ایجاد یک تجربه ی کاربری بهتر برای کاربران شما می کند. در نظر داشته باشید که زمان بازشدن صفحات وب سایتتان باید بین ۱ تا ۳ ثانیه باشد.

 

فاکتور هشتم:

نقشه سایت و فایل Robots.txt

وب سایت شما باید دارای نقشه سایت (sitemap) باشد و در ابزار وب مستر گوگل ثبت شده باشد. این امر به موتور جستجو کمک می‎کند تا به آسانی معماری وب سایت شما را متوجه شود و به آسانی محتوای آن را ایندکس کند.

فایل Robots.txt باید همچنین در وب سایت شما لحاظ شده باشد و تمامی صفحات بی‎ربط، خصوصی و با کیفیت کم از طریق آن، برای روبات‎های موتور‎های جستجو مسدود شوند. در زیر نمونه ای از Robots.txt را می بینید که اجازه می دهد، تمامی محتواهای سایت شما ایندکس شوند.

نمونه ای از robot.txt

فاکتور نهم:

ری دایرکت کردن به پروتکل بدون www

وب سایت شما باید با استفاده از ری دایرکت ۳۰۱ از پروتکل www به پروتکل بدون www ری دایرکت شود و یا بر عکس.

 

فاکتور دهم:

بهینه سازی برای موبایل

این امر نیز یک فاکتور عالی از سئوی داخلی به شمار می‎رود که این روزها اهمیت بسزایی دارد. امروزه، هر فردی از موبایل برای جستجوی چیزی در موتور‎های جستجو استفاده می‎کند. بنابراین وب سایت شما باید برای دستگاه‎های موبایل ریسپانسیو باشد تا به آسانی توسط این دسته از افراد مشاهده شود. این امر در جذب ترافیک زیاد به وب سایت شما کمک خواهد کرد.موبایل ریسپانسیو

 

امیدوارم در این یاداشت توانسته باشم کمک اندکی در نحوه بهینه سازی داخلی سایت به شما کرده باشم و شما با کمک گرفتن از این مطلب بتوانید وب سایتی با ساختار خوب و اصولی بسازید و به راحتی توسط موتورهای جستجو پیدا و ایندکس شوید. نظرات شما برای من ارزشمند است.