آموزش ساخت شناسه ایرنیک (مرکز ثبت دامنه IR در ایران)

  • برای اینکه بتوانید دامنه ir ثبت کنید باید یک شناسه یا هندلر در سایت ایرنیک ایجاد نمایید .
  • برای ثبت نام در سایت ایرنیک و ساخت شناسه ازطریق آدرس http://www.nic.ir وارد سایت ایرنیک شوید.
  • سپس از سمت چپ بالای صفحه ، بر روی مشخصه‌های شناسه و سپس ساختن شناسه کاربری کلیک کنید.

  • در مرحله اول ، باید نوع شناسه خود را مشخص کنید که به ترتیب زیر نمایش داده خواهد شد.

شناسه حقیقی : اگر شما به عنوان یک فرد در نظر دارید یک دامنه را ثبت و استفاده کنید ، باید از این بخش اقدام کنید.

شرکت ، موسسه و یا نهاد غیر دولتی : اگر در نظر دارید برای شرکت یا موسسه غیر دولتی خود دامنه‌هایی چون co.ir. و … را انتخاب کنید ، از این قسمت باید به ادامه مراحل ثبت بپردازید.

وزارتخانه ، سازمان یا شرکت دولتی : اگر در نظر دارید دامنه مورد نظر را برای یک سازمان دولتی یا وزارتخانه ثبت کنید ، از این بخش باید به ادامه مراحل پرداخته تا بتوانید از دامنه‌هایی همچون gov.ir. و … نیز استفاده نمایید.

مراکز آموزشی و پژوهشی : برای ثبت دامنه‌هایی با پسوند ac.ir. و یا sch.ir. که مرتبط با مدارس و دانشگاه‌ها می‌باشند ، ثبت نمایید ، از این بخش باید به ادامه مراحل پرداخته شود.

شناسه محدود : افرادی که قصد دارند برای اشخاص حقیقی دیگر به ثبت دامنه بپردازند باید از این بخش اقدام به تکمیل و ادامه فرم بپردازند.

دقت داشته باشید که برای ثبت دامنه‌هایی که مرتبط با شرکت ، سازمان و دیگر نهادها می‌باشد ، باید مدارک مورد نیاز را به صورت کامل ارائه نمایید.

حال در این مرحله ما شناسه حقیقی را انتخاب کرده و به مرحله بعدی خواهیم رفت.

  • در مرحله دوم باید به تکمیل فرم مشخصات پرداخته شود ، که برخی از آنها ضروری بوده و با فلش قرمز رنگ در تصویر زیر نمایش داده شده است.

نکته 1 : در بخش سوال محرمانه و پاسخ آن ، موارد را با دقت وارد کرده و به یاد داشته باشید ، تا در صورت فراموشی رمز و یا موارد ضروری ، از شما پرسیده خواهد شد.

نکته 2 : آدرس ایمیل خود را با دقت وارد کرده تا پس از تکمیل مراحل ، پسورد و سایر مشخصات شما برایتان ارسال گردد.

نکته 3 : اگر در نظر دارید دامنه ایرانی خود را از طریق ارسباران هاست ثبت کنید ، در آخرین بخش فرم ، گزینه آزاد برای نمایندگان فروش را انتخاب نمایید تا در مراحل ثبت دامنه در ارسباران هاست با مشکل مواجه نگردید.

  • پس از تکمیل فرم در مرحله قبلی ، در این مرحله موارد وارد شده مجدداً نمایش داده خواهد شد ، که پس از بررسی کامل و صحت آن و مطالعه موافقتنامه ثبت دامنه در Irnic ، نام خود را به صورت انگلیسی در فیلد مورد نظر وارد کرده و پس از وارد کردن کپچا ، بر روی موافقم ، دریافت شناسه کلیک نمایید.

  • در مرحله آخر ، ایرنیک شناسه شما نمایش داده و پسورد ورود به پنل کاربری را برای شما ایمیل خواهد کرد .

  • حال به ایمیل خود مراجعه کرده و منتظر دریافت ایمیل از ایرنیک باشید.

نکته 1 : در صورتی که ایمیل ارسالی را در Inbox خود دریافت نکرده‌اید ، حتماً Junk mail یا همان Spam Mail خود را چک کنید.

نکته 2 : عموماً ایمیل به صورت آنی ارسال خواهد شد و اگر پس از گذشت زمان ، ایمیل برای شما ارسال نشد ، منتظر دریافت ایمیل باشید و در صورتی که زمان زیادی گذشت و همچنان ایمیلی دریافت نکرده‌اید ، از طریق بازنشانی رمز عبور اقدام به دریافت دوباره ایمیل کنید.

  • پس از باز کردن ایمیل دریافتی ، پیامی مشابه زیر را مشاهده خواهید کرد که پسورد شما در آن نمایش داده خواهد شد.

  • مجدداً به سایت ایرنیک بازگشته و از منوی بالای سمت چپ سایت ، بر روی ورود کلیک کنید.

  • ایمیل یا شناسه ، پسورد دریافتی و کپچا را وارد کرده و سپس بر روی ورود کلیک نمایید.

  • پس از وارد کردن اطلاعات به طور صحیح به صفحه‌ای مشابه تصویر زیر ارجاع داده خواهید شد که بایستی پاسخ محرمانه‌ای که در مراحل ساخت شناسه وارد کرده بودید را وارد کرده و سپس پسوردی جدید برای پنل کاربری خود انتخاب کنید.

پس از وارد کردن پسورد و کلیک بر روی نشاندن گذرواژه ، از پنل خارج شده و مجدداً باید مشخصات خود را همراه با پسورد جدید وارد کنید تا بتوانید به داخل پنل کاربریتان بروید.

  • پس از ورود به پنل کاربری ، اکانت شما فعال شده و حال می‌توانید از طریق ارسباران هاست به ثبت دامنه مورد نظر بپردازید.

نکته مهم : دقت داشته باشید ، اگر در نظر دارید از طریق سایتارسباران هاست برای ثبت دامنه اقدام کنید ، نباید مراحل ثبت دامنه در IRnic را ادامه دهید.

حال برای ساخت دامنه بر روی لینک ثبت دامنه کلیک کرده و سپس مراحل را تکمیل نمایید. در صورتی که نیاز به آموزش برای ثبت دامنه دارید ، به آموزش ثبت دامنه درارسباران هاست مراجعه نمایید.

امیدواریم آموزش ساخت شناسه کاربری در nic.ir برای شما مفید واقع شده باشد.