تفاوت‌ نوشته و برگه در وردپرس

نوشته یا برگه بودن؟ مسأله این است!

تفاوت‌ نوشته و برگه در پلتفرم وردپرس چیست؟

معمولا تازه واردان وردپرس هنگام تولید محتوا بین انتخاب برگه و نوشته گیج می شوند که کدام را باید انتخاب کنند. به طور پیش فرض در وردپرس دو نوع محتوا وجود دارد، یکی نوشته (post) و دیگری برگه (page). در پیشخوان وردپرس هر دو اینها به چشم می خورند و ظاهر یک نوشته و یک برگه در نمای دیداری وب سایت تفاوتی ندارند، پس دلیل وجود هر دو آنها چیست؟ چه زمان باید کدامیک را انتخاب کرد؟ در این مقاله به تفاوت های بین این دو در وردپرس پرداخته می شود.

نوشته ها:

اگر شما از پلتفرم وردپرس برای یک بلاگ استفاده می کنید از استفاده از نوشته به عنوان بخش عمده ای از محتوای بلاگ خود دست خواهید کشید. چرا که نوشته محتوایی زمان دار است و برعکس ترتیب زمانی اش در بلاگ شما لیست می شود. یعنی جدیدترین نوشته بالاترین ردیف را در لیست به خود اختصاص می دهد و پست های قدیمی تر بر حسب ماه و سال آرشیو می شوند. اگر صفحه اصلی بلاگ شما را نوشته ها تشکیل بدهند هر چه نوشته ها قدیمی تر باشند کاربر برای یافتن آنها باید کاوش بیشتری در آنجا انجام دهد. اما این امکان نیز در دستان شماست که نوشته ها را بر حسب دسته‌ها و برچسب‌ها از هم تفکیک کنید.

از آنجا که نوشته ها در وردپرس بر حسب تاریخ و ساعت منتشر می شوند می توان آنها را به خبرخوان RSS نیز خوراک داد و از طریق سرویس هایی چون Aweber و MailChimp خبرنامه ای هفتگی یا ماهانه درست کرد که مطالب جدید به صورت زمانبندی شده در قالب یک خبرنامه برای کاربران ارسال شوند. مزیت دیگر زمان دار بودن نوشته ها این است که می توان آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت. شما افزونه (plugin) های بسیاری در اختیار دارید تا از طریق آنها نوشته هایتان را بر روی شبکه های اجتماعی چون Twitter، Facebook، Google+ و Linkedin و… به اشتراک بگذارید.

نوشته ها به صورت پیش فرض این قابلیت را دارند که از گفتگو پشتیبانی می کنند. یعنی شما می توانید در مورد یک موضوع به بحث و تبادل نظر بپردازید. ممکن است گفتگو ها در مورد موضوعی به نتیجه رسیده باشد و شما مایل به ادامه گفتگو در آن مورد نباشید. برای این کار هم می توانید به قسمت تنظیمات و سپس گفتگو بروید و امکان کامنت گذاری در نوشته خاصی را غیرفعال کنید.

برگه ها:

برگه ها از نوع محتوای ایستا هستند و برای صفحاتی چون درباره ما، شرایط و قوانین و… مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه تاریخ و زمان انتشار یک برگه در پایگاه داده وردپرس ثبت می شود اما برگه ها محتواهای بی زمان هستند. یعنی نویسنده یک برگه زمان انقضائی برای محتوای آن متصور نیست و هر وقت که خواست می تواند آن را به‌روز کند. برگه ها برخلاف نوشته ها به طور پیش فرض به RSS خوراک داده نمی شوند و همچون نوشته ها محتوای مناسبی برای شبکه های اجتماعی نیستند و به اشتراک گذاشته نمی شوند و در مورد آنها بحث و تبادل نظر صورت نمی گیرد، گرچه امکان گفتگو برای محتوای یک برگه نیز وجود دارد. اما معمولا شما نمی خواهید در صفحه «درباره ما» یا «قوانین شرکت» تان کسی نظر بدهد یا به عنوان مثال آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

اما برخلاف نوشته ها، برگه ها خاصیت سلسله مراتبی دارند. یعنی شما می توانید یک برگه و یک زیر برگه درون آن داشته باشید. و این باعث می شود بتوانید قالب برگه هایتان را با هم مدیریت کنید. یکی از ویژگی های دیگر وردپرس این است که می توان برای برگه ها قالب های متفاوتی (custom page templates) انتخاب کرد و نمای آنها را تغییر داد. در حالت عادی در بیشتر تم (قالب) ها نوشته و برگه یکسان به نظر می رسند اما وقتی از برگه به عنوان صفحه اول وب سایت/بلاگ خود استفاده می کنید تغییر این قالب بسیار کارآمد خواهد بود. یکی از ویژگی های قدیمی برگه ها هم این است که می توانید بر حسب شماره، ترتیب آنها را معین کنید و البته این ویژگی توسط افزونه هایی چون Simple page ordering گسترش یافته است به صورتی که می توان از طریق درگ اند دراپ (drag and drop) ترتیب برگه ها را تغییر داد.

تفاوت های کلیدی نوشته با برگه:

این تفاوت ها در حالت کلی هستند و شما می توانید از طریق افزونه های مختلف و تغییرات دستی در کد یک قالب ویژگی های جدیدی به نوشته ها و برگه ها بیفزائید.

  • نوشته ها زمان‌دار و برگه ها بدون زمان اند.
  • نوشته ها اجتماعی اند اما برگه ها نه.
  • نوشته ها قابلیت دسته بندی دارند در مقابل برگه ها خاصیت سلسله مراتبی دارند.
  • نوشته ها به خبرخوان (RSS) خوراک داده می شوند اما برگه ها نه.
  • برگه ها در قالب های دلخواه (custom template) قرار می گیرند اما نوشته ها نه.